§ 2. 0cenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
i postępach w tym
zakresie;
2)
pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu
swojego rozwoju;
3)
motywowanie ucznia do dalszej pracy;
4) dostarczanie
rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji
o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia
organizacji i metod pracy
dydaktyczno- wychowawczej.
§ 3. Ocenianie uczniów polega na
1) systematycznym obserwowaniu i dokumentowaniu postępów ucznia
w nauce;
2) określeniu poziomu jego osiągnięć w odniesieniu do rozpoznanych
możliwości i wymagań
edukacyjnych.
§ 4.
Sposoby przekazywania rodzicom informacji o uczniu:
1) indywidualne rozmowa rodzicami
2) zebrania rodziców;
Wewnątrzszkolny system oceniania w skrócie jest prezentowany na
pierwszej wywiadówce. Nauczyciel informuje rodziców, gdzie znajduje
się jego pełna wersja.
3) korespondencja z rodzicami.
§ 5. Skala ocen
1)Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala
się w stopniach według następującej skali:
L.P. |
STOPIEŃ |
OZNACZENIE CYFROWE |
SKRÓT |
1. |
celujący |
6 |
cel |
2. |
bardzo dobry |
5 |
bdb. |
3. |
dobry |
4 |
db. |
4 |
dostateczny |
3 |
dst. |
5. |
dopuszczający |
2 |
dop. |
6. |
niedostateczny |
1 |
ndst. |
|
|
|
|
2) Oceny
semestralne i roczne zapisywane są słownie w pełnym brzmieniu.
3) Oceny
klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący
poszczególne zajęcia
edukacyjne.
W przypadku, gdy przedmiot prowadzony jest przez więcej niż jednego
nauczyciela ocena niedostateczna z części przedmiotu skutkuje oceną
niedostateczną z przedmiotu.
4)
Ustalona przez
nauczyciela ocena klasyfikacyjna końcoworoczna
może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
5) Przy ocenach cząstkowych
dopuszcza się
podwyższenie lub obniżenie oceny cząstkowej przez stosowanie
znaków "+" oraz
"-"
6) Stosowane w dzienniku symbole mają
następujące znaczenie
„NP” – jeżeli uczeń zgłosił nieprzygotowanie do zajęć,
.
„BZ” – jeżeli uczeń zgłosił brak zadania domowego,
„NB” – jeżeli uczeń był nieobecny na sprawdzianie lub kartkówce,
„+” lub „–” - za aktywność ucznia na lekcji,
„/” – w przypadku poprawienia oceny.
7) Zakres wymagań na poszczególne oceny:
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program
nauczania przedmiotu
w danej klasie, lub
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu
problemów teoretycznych
i praktycznych z programu nauczania danej klasy, lub
c) proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania
wykraczające poza program
nauczania w tej klasie, lub
d) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, lub
e) spełnia wymagania wynikające z PSO dla tego stopnia
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem
nauczania przedmiotu
w danej klasie, lub
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje
samodzielnie problemy
teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi stosować
posiadaną wiedzę do
rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach, lub
c) spełnia wymagania wynikające z PSO dla tego stopnia
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował główne wiadomości określone programem nauczania w danej
klasie, lub
b) poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania zadań, lub
c) rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania
teoretyczne lub praktyczne, lub
d) spełnia wymagania wynikające z PSO dla tego stopnia
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania
ale są widoczne braki.
b) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o średnim
stopniu trudności
samodzielnie lub z pomocą nauczyciela, lub
c) spełnia wymagania wynikające z PSO dla tego stopnia
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności, ale
braki te nie
przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z
danego przedmiotu
w ciągu dalszej nauki, lub
b) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe o
niewielkim stopniu
trudności z pomocą nauczyciela, lub
c) nie zawsze stosuje się do wskazówek i poleceń nauczyciela, lub
d) spełnia wymagania wynikające z PSO dla tego stopnia
Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności, lub
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim stopniu
trudności.
c) nie stosuje się do zaleceń bhp, czym stwarza zagrożenie, lub
d) nie stosuje się do poleceń nauczyciela, lub
e) spełnia wymagania wynikające z PSO dla tego stopnia
§6. Ocena z zachowania
1) Śródroczna i roczna
ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe
obszary:
- wywiązywanie się z
obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z
dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i
tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy
ojczystej;
- dbałość o
bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne
zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
2) Oceny z zachowania wystawia się kursantom i są one umieszczane na
zaświadczeniu o ukończeniu kursu.
3)Skala ocen z zachowania
L.P. |
STOPIEŃ |
1. |
wzorowy |
2. |
bardzo dobry |
3. |
dobry |
4. |
poprawny |
5. |
nieodpowiedni |
6. |
naganny |
§ 7. Egzamin poprawkowy
1)
Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii
letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno- wychowawcze
kończą się w styczniu – po zakończeniu tych zajęć, nie później
jednak niż do końca lutego. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza
dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
2) Egzamin z przedmiotów teoretycznych składa się z części pisemnej
i ustnej
3) Egzamin z zajęć praktycznych obejmuje zadanie praktyczne do
wykonania
§ 8. Egzamin klasyfikacyjny
1)
Uczeń nieklasyfikowany w skali roku z powodu usprawiedliwionej
nieobecności
może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
2)
Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego w skali roku z powodu
nieobecności nieusprawiedliwionej
lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada
Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
3)
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza
się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia
rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, zajęć
dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia
się z uczniem i jego rodzicami
4) Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze
obserwatorów – rodzice ucznia.
5) Egzamin z przedmiotów teoretycznych składa się z części pisemnej
i ustnej
6) Egzamin z zajęć praktycznych obejmuje zadanie praktyczne do
wykonania
§ 9 . Sprawdzian
wiadomości i umiejętności ucznia
1) Uczeń
lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły,
jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone
niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
2)
Zastrzeżenia, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej, a w szkole
policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie
później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia
rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
4) W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały
ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych
ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza
sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę
klasyfikacyjną
§ 10 Postanowienia końcowe
1)Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych
opiekunów).
2)
Na prośbę ucznia lub jego rodziców
(prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający
ocenę powinien ją uzasadnić.
3)Oceny
klasyfikacyjne semestralne i roczne nie powinny być ustalane jak
średnia
arytmetyczna ocen cząstkowych. Ocena roczna ustalana jest na
podstawie ocen cząstkowych
z pierwszego i drugiego semestru. Ocena uzyskana z kursu ustalana
jest na podstawie ocen
uzyskanych w trakcie nauki.
4)Uczeń nie ponosi
konsekwencji za zgłoszone jednokrotne nieprzygotowane do
zajęć (tj. braku numerków lub ubrania roboczego,
zeszytu, pracy domowej, nie
przygotowania się do lekcji ).
5) Uczniowie klas
pierwszych we wrześniu nie otrzymują ocen niedostatecznych.
6)Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom
osiągnięć
edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w
klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stwarza
uczniom szansę uzupełnienia braków
poprzez:
- wskazanie dróg poprawy,
motywowanie, metody efektywnego uczenia się, pomoc koleżeńska
itp. (nauczyciel przedmiotu, wychowawca);
- umożliwienie odbycia
dodatkowych zajęć praktycznych (Dyrektor Centrum
Kształcenia);
- praca indywidualna z uczniem;
- w miarę potrzeb skierowanie
ucznia do pedagoga szkolnego (nauczyciel przedmiotu, wychowawca,
pedagog szkolny);
- rozmowa z rodzicami (nauczyciel
przedmiotu, wychowawca, pedagog szkolny).
Podjęte działania są odnotowywane w dzienniku lekcyjnym.
7)
Uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych dostosowuje się
odpowiednio
metody i formy pracy.
8) Uczeń, który
opuścił zajęcia zobowiązany jest do uzupełnienia wiadomości i
umiejętności z danego materiału. Sprawdzenie wiadomości i
umiejętności odbywa w terminie wyznaczonym przez nauczyciela na
danym dziale. Niezaliczenie zaległego materiału skutkuje ocena
negatywna z działu.
9) Uczeń uczestniczący w konkursach i
zawodach międzyszkolnych jest zwolniony z zajęć
edukacyjnych w dniu konkursu; zwolniony
jest również z odpytywania w dniu następnym
z przedmiotów, z których zajęcia odbywały
się w dniu konkursu/ zawodów. Nie dotyczy
zapowiedzianych wczesnej sprawdzianów.
10) Wszelkie sytuacje konfliktowe
wynikające z odmiennej interpretacji WSO rozwiązywane są na drodze
mediacji. |