|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby
człowiek stawał się
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W NIDZICY Podstawa prawna: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.(Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.) Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 2989 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526). Ustawa z 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1189). Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1942 ze zm.). Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59). Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487). Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783). Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych ( tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz.957). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015 r. poz.1249). Art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. I. Wprowadzenie do programu Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży (art.1 pkt 3. ustawy Prawo oświatowe). Szkoła jako środowisko wychowawcze ma za zadanie wspomagać uczniów w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, kształtować postawy, umożliwiać korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Program powstał na podstawie obserwacji uczniów, badań ankietowych nauczycieli i rodziców oraz analizy dokumentów szkolnych. Odpowiada na realne potrzeby, problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole i jej środowisku. Program wychowawczo-profilaktyczny zakłada poprawę sytuacji wychowawczej w szkole oraz stworzenie wizerunku szkoły jako miejsca bezpiecznego i przyjaznego dla uczniów, rodziców, nauczycieli i innych osób z nią związanych. II. Rola Centrum Kształcenia Zawodowego w wychowaniu uczniów Centrum Kształcenia Zawodowego jest organem wspierającym działania wychowawcze szkoły i rodziców (prawnych opiekunów). Wszyscy pracownicy są wychowawcami, diagnozują problemy uczniów, ściśle współpracują z pedagogami szkolnymi i wychowawcami klas szkół macierzystych , wykonują zalecenia zawarte w orzeczeniach wydanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. III. Zadania Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego 1) Cele ogólne Działalność wychowawczo-profilaktyczna w Centrum Kształcenia Zawodowego polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia i bezpieczeństwa oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferach: • fizycznej – ukierunkowanej na kształcenie umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, • emocjonalnej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, na osiągnięcie właściwego stosunku do siebie i innych ludzi, • społecznej – ukierunkowanej na właściwe pełnienie ról społecznych oraz kształtowanie umiejętności dokonywania samodzielnej oceny wzorów i norm społecznych, • duchowej – ukierunkowanej na zdobycie stabilnego systemu wartości i docenienie znaczenia zdrowia i sensu życia. 2) Cele szczegółowe programu: • budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia, • dbanie o bezpieczeństwo własne i innych, • rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich oraz wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, • kształtowanie hierarchii wartości, • planowanie własnego rozwoju , • kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole poprzez budowanie prawidłowych relacji między wszystkimi członkami społeczności szkolnej, • eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami, • współpraca z rodzicami, nauczycielami, pedagogami szkolnymi, pielęgniarkami szkolnymi w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, IV. Model ucznia Centrum Kształcenia Zawodowego Dążeniem Centrum Kształcenia Zawodowego jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz odpowiedzialne podejmowanie decyzji dotyczących własnego rozwoju. Uczeń powinien być: • kulturalny, właściwie odnosi się do kolegów i pracowników szkoły, • patriotą: szanuje symbole narodowe i europejskie, kultywuje tradycje narodowe, dba o miejsca pamięci narodowej, zna ważne wydarzenia i postacie związane z historią Polski, • odpowiedzialny: stara się przewidywać skutki swoich działań, jest gotów ponosić konsekwencje swoich czynów, w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności, • tolerancyjny: prezentuje swój punkt widzenia i szanuje poglądy innych, • empatyczny: rozumie potrzeby drugiego człowieka i stara się je zaspokoić, • optymistą: pozytywnie patrzy na świat, lubi siebie i innych, • aktywny: rozwija swoje zainteresowania i pasje, jest kreatywny, przedsiębiorczy, posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi, wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce, • świadomy swoich praw i praw innych ludzi: zna swoją wartość, swoje prawa, zna i respektuje prawa innych. V. Struktura oddziaływań wychowawczych w Centrum Kształcenia Zawodowego 1. Wicedyrektor · stwarza warunki do realizacji procesu wychowawczego w szkole, · współpracuje z podmiotami szkoły oraz instytucjami wspomagającymi działania z zakresu wychowania i profilaktyki, · nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, · czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego, · wspomaga nauczycieli w realizacji zadań z zakresu profilaktyki i wychowania, · inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia dążących do rozwijania kompetencji uczniów, · nadzoruje pracę wychowawców klas z zakresu wychowawczo-profilaktycznego. 2. Rada pedagogiczna · bierze udział w rozpoznawaniu potrzeb z zakresu profilaktyki i wychowania, · opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego, · zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży, · uczestniczy w realizacji zadań zawartych w planie wychowawczo-profilaktycznym, · bierze udział w ewaluacji szkolnego planu wychowawczo-profilaktycznego. 3. Nauczyciele · współpracują z rodzicami, wychowawcami klas w realizacji zadań wychowawczych, · przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, · kształcą i wychowują młodzież w duchu patriotyzmu i demokracji, · reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, · wykonują zalecenia zawarte w orzeczeniach wydanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, · wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia, · pomagają uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, · doskonalą swoją wiedzę na temat wychowania i profilaktyki w szkole. 4. Wychowawcy klas · integrują zespół klasowy, · dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie, · diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, · współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, pedagogiem szkolnym, rodzicami oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach, · rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych, · realizują zadania zawarte w planie profilaktyczno-wychowawczym szkoły, · podejmują zadania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych, · współpracują z policją ,sądem, innymi osobami działającymi na rzecz młodzieży. 5. Rodzice · pomagają w tworzeniu i zatwierdzaniu planu profilaktyczno-wychowawczego szkoły, · biorą udział w diagnozowaniu potrzeb młodzieży z zakresu wychowania i profilaktyki, · zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole, · współpracują z wychowawcami, radą pedagogiczną, wicedyrektorem szkoły.
VI. Uroczystości szkolne, w których uczestniczy młodzież ucząca się w Centrum Kształcenia Zawodowego odbywa się według kalendarza szkoły macierzystej. VII. Harmonogram działań wychowawczo-profilaktycznych.
VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego Ewaluacja programu polega na bieżącym monitorowaniu prowadzonych działań w celu ich zmiany dla polepszania skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja będzie przeprowadzana poprzez: 1. Obserwacje i analizy zachowań dokonywane przez wychowawców klas, nauczycieli, pedagoga szkolnego, uczniów i rodziców. 2. . Analiza wyników nauczania , frekwencja na zajęciach dydaktycznych, - udział w konkursach. 3. Ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli. 4. Rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami, pracownikami szkoły. 5. Zapisy w dziennikach lekcyjnych odnośnie zachowań uczniów. 6. Wymiana spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli. 7. Sprawozdanie z realizacji programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona Główna |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona Główna | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||